יום שבת, 29 בינואר 2011

הקדשה על מצבה

מעבר לכיתוב הסטנדרטי על גבי המצבה, הקדשה על מצבה הוא אלמנט נוסף באמצעותו אנחנו יכולים להביע רגשות ותחושות כלפי המנוח.


הקדשה על מצבה היא חלק בלתי נפרד מהמצבה עצמה. על אף כי אנחנו יכולים לבחור מצבות מיוחדות ואמנותיות מחומרים שונים ומגוונים, הכיתוב שאותו אנחנו נחליט לשים על גבי המצבה, יוסיף את הנופח האישי והמיוחד, ובכך נוכל להביע את מה שאנחנו מרגישים כלפי המנוח, או את מה שהיינו רוצים לומר לו.


נוסח הכיתוב על מצבה


לפי ההלכה היהודית ובהתאם לחוקים שמציב בית העלמין בו נטמן המנוח, על גבי המצבה יש לכתוב כיתוב סטנדרט, כגון: שם, תאריך לידה, תאריך פטירה ובסדר כדלקמן:

פ"נ – ראשי התיבות של פה נקבר אשר ניתן לכתוב בראש המצבה, על אף שאין זו חובה, במרבית הקברים נמצא את ראשי תיבות אלה.

מתחת לפ"נ נכתוב את שם הנפטר ואת שם אביו של הנפטר, לעיתים ניתן להוסיף גם את שם אשתו של המנוח.


הקדשה אישית על מצבה


תאריכי הלידה והפטירה של הנפטר יכתבו בהתאם לתאריך העברי, וניתן גם להוסיף את התאריך הלועזי.
בתחתית המצבה נהוג לכתוב את ראשי התיבות ת.נ.צ.נ.ב.ה שפירושו תהיי נשמתו צרורה בצרור החיים.

את ההקדשה האישית שאותה נרצה להוסיף למצבה ניתן לכתוב לאחר תאריך הלידה.

הקדשה על מצבה היא אינה חובה, אך הרבה משפחות ירצו להוסיף מימד אישי משלהם על מנת לתת כבוד למנוח.

ניתן למצוא מילות הקדשה מגוונות על גבי המצבות, כדוגמת: אהובינו, יקרינו, נזכור לעד, לנצח נזכור, כאן קבור אהובינו, כאן קבור יקירינו, או כל משפט או אמרה אותו נרצה להנציח על גבי הקבר.

ישנם כאלה הבוחרים להקדיש שיר, או פיסקה מספר או מהתנ"ך, וככל העולה על רוחם של אנשי המשפחה. כל הקדשה על המצבה מחויבת באישורו של הרב, אך מבחינת ההלכה היהודית אין כל מניעה מלכתוב כל מה שהיינו רוצים לומר ליקירינו שהלכו לעולמם, מלבד שאינו מבזה את הדת היהודית ואת המנוח.

הקדשה על מצבות היא אמצעי נוסף להעניק ייחודיות ואלמנט אישי לקבר ובכך לייחד אותו משאר הקברים הנמצאים בבית העלמין.

כמובן, שיש להקדיש לכך מחשבה עמוקה ואמיתית, משום שההקדשה תישאר על גבי הקבר לשנים ארוכות, וחשוב כי היא תנציח את המנוח בצורה מכובדת וראויה.


הקדשה על מצבה - פנ
פ"נ - נהוג לכתוב על מצבה ראשי תיבות של פה נטמן בראש המצבה

יום חמישי, 20 בינואר 2011

מצבות מדברות

המצבות מדברות אלינו, מספרות לנו על המנוח, על העבר שלו ועל משפחתו. הן מדברות בכתב ומדברות בצורה.


מנהג הקמת מצבות זיכרון למתים החל עוד בעת העתיקה, כל מצבה שהוקמה ונבנתה עבור מנוח, נועדה, בדרך כלל, לפאר אותו ואת פועלו. בתחילה נבנו מצבות רק לקיסרים ושלטים, עם הזמן הושרש המנהג לבנות מצבות לכלל האוכלוסייה, ללא הבדל של מעמדות.


כיצד המצבות מדברות אלינו?


כיום, מציבים מצבה על כל קבר וקבר, החל ממצבות קבורה סטנדרטיות מאבנים פשוטות וחלקות ועד למצבות מעוצבות ומיוחדות, העשויות שיש או אבנים טבעיות ונדירות אשר מיובאות ממקומות שונים בעולם.
לכל מצבה יש שם וכל מצבה באה להגיד משהו על הנפטר, בין אם זה על אופיו ופועלו, או על רגשות המשפחה שהותיר מאחור בלכתו לעולם הבא.

מצבות מדברות לא רק מבחינת המילים והשורות שכתובת אליה, אלא גם באמצעות סוג החומרים מהם היא עשויה. מנוח שעל קברו בנויה מצבה משיש לבן ובוהק נוכל ללמוד עליו כי היה בעל יכולות כלכלית חזקות ואהב עוצמה ויוקרה, בעוד מנוח שעל קברו בנויה מצבה מסלע טבעי לא מעובד, נוכל להסיק כי מדובר באדם שאהב את הטבע והיה מחובר אל חיים פשוטים וטבעיים.

בעוד במדינת ישראל, חללי צה"ל וכוחות הביטחון נקברים בקברים העשויים מאבן חברון, שהיא האבן הרשמית של מדינת ישראל ומסמלת את העיר הבירה ירושלים, הרי ששאר הציבור, יכול לבחור מאיזה חומרים הוא רוצה לבנות את המצבה ואיך הוא רוצה שהמצבה תיראה. כל מצבה יכולה להוות אמצעי ביטוי, המצבות מדברות אלינו מן העבר על מנת להגיד לנו משהו על החיים שלנו בהווה.

המצבה היא סמל להנצחת המת, ומין הראוי שכל מצבה תהייה אינדיבידואלית כשם שכל אדם ואדם הוא אינדיבידואל בפני עצמו. כל איש רואה את החיים באופן מסוים, עם השקפת עולם אחרת, ובלכתו, הוא מותיר אחריו מצבה אשר מדברת בשמו ומספרת את מה שהוא כבר לא יכול לספר.


מצבות מדברות
מצבות מדברות אלינו בבתי קברות

יום שישי, 14 בינואר 2011

תיקון מצבות

משך הזמן עושה את שלו, ולעיתים המצבות נפגמות ומאבדות מצורתן המקורית, על מנת להחזיר את המצבה לקדמותה יש צורך בשירות תיקון מצבות מקצועי.


עם הזמן, המצבות נשחקות, נפגעות ומתבלות. תזוזת האדמה, החול, האבק, הגשם ואפילו גזעים של עצים וצמחים, יכולים לפגוע במצבה ולהרוס את המראה שלה ואת הכתוב עליה. הרבה פעמים אנחנו יכולים לראות בבתי קברות קברים שלא ניתן לקרוא את הכתוב עליהם, או מצבות שבורות והרוסות.


הצורך בתיקון מצבות


על מנת שנחזיר את הכבוד למנוחים שבבתי הקברות יש צורך לבצע תיקון מצבות. בתי העלמין אינם אחראיים על תחזוקת המצבות וניקיונן ולכן תיקון מצבות נעשה אצל חברות המתמחות בתחזוקה ובשימור של קברים, ולא ניתן לעשות זאת אצל כל אחד.

תיקון מצבות נעשה במספר שלבים והעבודה דורשת מיומנות ומקצוענות, בעיקר משום שמדובר במקום רגיש מאוד, גם מבחינה נפשית וגם מבחינת החומרים, שחשוב מאוד לדעת איך לשקם אותם ולשמר אותם למשך שנים ארוכות.


מה כולל תיקון מצבות?


תיקון מצבות כולל בתוכו:
• ניקיון של המצבה ושל אזור חלקת הקבר
• ליטוש של שכבת האבן העליונה של הקבר והמצבה
• הבהרה של כתמים אשר נספגו בתוך האבן
• תיקון מקצועי של פגמים וסדקים
• חידוש האותיות שנשמטו או צביעתן מחדש של אותיות אשר חרוטות בתוך האבן עצמה
• מריחת חומר ניקוי מיוחד אשר מבריק את המצבה ומשמר עליה למשך זמן ארוך יותר


מהות הקבורה היא בהנצחת המת לדורות הבאים ובמשך שנים רבות, גם אחרי לכתנו עצמנו, ומצבה ראויה מנציחה את היקירים לנו, על כן, חובה עלינו לטפל במצבות של אהובינו שהלכו לעולמם ולא להזניח אותן ולהשאיר אותן פגיעות אל מול איתני הטבע והזמן.

תיקון מצבות אינו נעשה באופן יומיומי, זוהי פעולה שעלינו לעשות פעם במספר שנים. אם נדאג לשמור על המצבה ולנקות אותה באופן מקצועי כל כמה זמן, נוכל לשמור עליה ראויה וברורה לאורך שנים ארוכות ורבות.

למידע נוסף אודות שירותי אחזקת קברים בבתי עלמין >>


לייעוץ ועזרה ללא תשלום בכל שאלה בנושא תיקון מצבות ותחזוקת קברים - אנו בחברת גינות עדן לשירותכם:

050-4404409


תיקון מצבות קבורה
מצבה נקייה ובעלת מראה מכובד לאחר שירות תיקון מצבות של חברת גינות עדן

יום שישי, 7 בינואר 2011

מצבות מספרות

מצבות מספרות לנו על העבר של המנוח, ועל העבר של התקופה. המצבה היא כלי היסטורי אשר ביכולתו ללמד אותנו על תקופות היסטוריות.

מצבות מספרות לנו על החיים, הן יכולות לספר לנו על האדם או לספר לנו על התקופה. בבתי עלמין עתיקים המצבות יכולות לשמש עבורנו ככלי היסטורי המספר סיפור חיים של תקופה.

הכיתוב אותו נמצא על מצבות קבורה עתיקות יספר לנו על השפה ועל התפתחותה, הפיסול והעיצוב של המצבה יספרו לנו על הערכים האסתטיים והאמנותיים של התקופה.


מה מצבות מספרות לנו?


מצבות מספרות לנו את ההיסטוריה ואת מצבה של האוכלוסייה באותה התקופה, הן משקפות לנו עולם שכבר אינו קיים עוד.

המצבות מספרות לנו סיפור באמצעות חומר ומילה. החומר הוא סוג האבן או השיש שמהם בנויה המצבה, גודל המצבה והעיצוב שלה. המילה היא הכיתוב שעל המצבה. מעבר לפרטים הסטנדרטים שאנחנו רואים על מצבות קבורה, כמו שם הנפטר ותאריך הפטירה, הרבה פעמים המשפחה בוחרת להוסיף פרטים אישיים, מילות פרידה אחרונות, או ציטוטים מהמקרא או משירים.

אמצעי נוסף אשר ניתן לראות על מצבות קבורה, בעיקר על מצבות עתיקות וישנות הם סמלים שונים אשר חקוקים על המצבה. מאחר וביהדות חל איסור ליצירת פסלים, בחרו אנשים לשרטט סמלים גרפיים על מנת להביע משהו ולהוסיף נופח נוסף למצבה. לדוגמא: יד אשר נותנת מטבע היא סמל לאדם נדיב, יד אוחזת בנוצה היא סמל לסופר, אריה על מצבה מסמל ביטחון ושלטון.

כל מצבה היא מיוחדת וכל מצבה יכולה לספר לנו סיפור, סיפור עלינו כעם, כחברה, כחלק מעולם שהיה ואיננו עוד.

ביקור בבית קברות יכול להפוך לביקור בהיסטוריה, וזאת בעיקר משום שכל משפחה מקדישה מחשבה על הכיתוב והעיצוב של המצבה, וכך כל מצבה מקבלת אישיות וסיפור משל עצמה, אותו היא מעוניינת לספר לאלו שעוברים לידה, שנעצרים מולה.

המצבה מספרת על העבר, על מהות החיים, על התשוקה לחיות ובכך מצווה לנו את עתידינו.

מצבות מספרות על המתים
מצבות קבורה עתיקות בבית עלמין יהודי עתיק - מצבות מספרות על החיים מתחת לקברים